Vorige

Verkoopplanning

“Ach, ik bel gewoon een paar klanten en er zit er vast wel een bij die wil bestellen!”
Zomaar een uitspraak van een verkoper die bol staat van het opportunisme en overtuigd is van zijn eigen dadendrang en overtuigingskracht. Of dit een goede manier is om aan klanten te komen valt te betwijfelen, maar wat is dan wel een manier om goed en efficiënt te werk te gaan? Het maken van een goede verkoopplanning is zo’n manier om, voordat het eigenlijke verkopen begint, eens goed in kaart te brengen, zodat je kunt bepalen waar de meeste kansen liggen om te scoren.

Daarnaast is het een zeer inzichtelijke methode om de diverse inspanningen die de komende weken en/of maanden gedaan moeten worden goed in kaart te brengen. Het begrip verkoopplan wordt overigens veelal verward met een verkoopprognose. Natuurlijk kan een omzetprognose een onderdeel uitmaken van een verkoopplan maar dit is geen absolute must.

Met behulp van de online module Verkoopplanning leer je om structuur aan te brengen in je dagelijkse werkzaamheden om zo je kostbare tijd goed te verdelen en om de juiste keuzes te maken, zodat je al je (potentiële) klanten de aandacht geeft die zij van je verlangen.

De inhoud van de training Verkoopplanning

Doelgroep

De online module Verkoopplanning is geschikt voor iedereen die werkzaam is in een commerciële functie en structuur wil aanbrengen in de dagelijkse werkzaamheden om zo de verkoopkwaliteiten te verbeteren.

Resultaat

  • Je bent in staat om je klantportfolio in kaart te brengen en te managen.
  • Het leren stellen van prioriteiten en het maken van een actieplan te maken, op basis waarvan je klanten en prospects kunt bewerken met de passende product- of dienstenpropositie.
  • De effectiviteit van je eigen verkoopinspanningen inzichtelijk maken en het signaleren van verbeterpunten.
  • Het kunnen maken van een ‘backward’ planning, waardoor je met meer zekerheid je doelstellingen realiseert.
  • Je leert keuzes te maken in de bewerking van klanten en prospects.

Inhoud

  • Productmix
  • Marktbenaderingsplan
  • Prioriteiten stellen en time management
  • Actieplan opzetten
  • Verhoog je rendement
  • SMART opstellen van verkoopdoelen
  • Borging van activiteiten
  • Relatiebeheer

Advies studieduur

9 uur

Online toegang

3 maanden

Examens | Diploma’s | Certificaten

Deze cursus is af te sluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat wordt afgenomen in één van de examencentra van het ‘Examenbureau LSSO’.
Wanneer het resultaat voldoende is, geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.

Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.