Vorige

Planning & Onderzoek

Veel mensen die werkzaam zijn op het gebied van verkoop (sales), zoals verkoopleiders, Sales Managers en Account Managers, schrijven een verkoopplan puur op gevoel en vanuit ervaring. Maar bij het opzetten van een goede planning, mag een theoretische onderbouwing niet ontbreken. De vraag die daarbij regelmatig wordt gesteld is: “Op welke wijze kun je de theorie op een slimme manier aan de praktijk koppelen en op papier krijgen?

In de online module Planning & Onderzoek leer niet alleen hoe je een verkoopplanning opzet, maar ook hoe je onderzoek doet naar de markt waarin je actief bent.

De online module Planning & Onderzoek is geschikt voor iedereen die voor zichzelf of voor een bedrijf een verkoopplanning op moeten zetten, maar zeker ook voor verkoopleiders en Sales Managers die hun organisatie beter willen managen en betere resultaten willen boeken. In combinatie met het onderzoeksgedeelte kan de verkoopplanning worden gebruikt als checklist en als standaardvoorbeeld voor een strategisch verkoopplan. De training is zo opgezet dat je in relatief korte tijd een gericht onderzoek kan doen en een strategische verkoopplanning kunt opzetten, waarmee het bedrijf zo snel mogelijk betere resultaten kan boeken.

De inhoud van de training Planning & Onderzoek

Doelgroep

De online module Planning & Onderzoek is geschikt voor verkopers, Account Managers, verkoopleiders, Sales Managers en iedereen die meer wil weten over het verrichten van (markt)onderzoeken en het realiseren van een verkoopplanning.

Resultaat

Na de online module Planning & Onderzoek:

  • Ben je bekend met het belang van het verrichten van marktonderzoeken
  • Kan je gericht marktonderzoek te verrichten
  • Heb je genoeg kennis om een verkoopplanning op te zetten
  • Ben je in staat om SMART te werken

Inhoud

  • Introductie onderzoeken en verkoopplanning
  • Doelstellingen van onderzoeken en verkoopplanning
  • Producten en diensten onderzoek
  • Portfolio-analyse en  de BCG-matrix
  • Marktaandeel en marktgroei berekening
  • Doelgroep(en) bepalen
  • Marktbenaderingsstrategie
  • Doelgroepbenadering Kotler
  • SMART uitwerking van onderzoek en verkoopplanning
  • Bijsturing

Advies studieduur

9 uur

Online toegang

3 maanden

Examens | Diploma’s | Certificaten

Deze cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat wordt afgenomen in één van de examencentra van het ‘Examenbureau LSSO’.
Wanneer het resultaat voldoende is, geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.

Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.