Vorige

Klantwerving & Behoud verkoopprocessen

Een klant heeft geen behoefte aan een verkoper! Een klant wil een serieuze gesprekspartner die hem of haar helpt met een probleem of uitdaging. Dit vraagt om een goede afstemming! Een goede verkoper heeft dan ook meer nodig dan productkennis. Een goed beeld van de koopmotieven, vooronderstellingen en financiële armslag van de klant zijn essentieel.

Om een vertrouwensrelatie op te bouwen moet je dus niet alleen productkennis hebben, maar ook een goede portie emotionele intelligentie en mensenkennis.

In deze praktische training leren we je het juiste evenwicht te bereiken tussen ‘mens’ en ‘product’. Door het aanleren van diverse ‘mens’-gerichte vaardigheden ben je in staat meer uit jouw klant te halen en een lange termijn relatie te realiseren. Dat is erg prettig, want het is makkelijker en goedkoper meer omzet uit een bestaande klant te halen dan om steeds nieuwe klanten te werven!

Doelgroep

Deze training is voor alle accountmanagers, die willen leren op een bewuste manier hun communicatie en gedrag af te stemmen op de klant.

Resultaat

  • Je krijgt inzicht in de eigen kwaliteiten.
  • Je versterkt de persoonlijke presentatie aan de telefoon.
  • Je krijgt betere aansluiting bij de behoeften van de klant.
  • Je beleeft meer plezier en leert met meer succes klanten binnenhalen en behouden.

Studiebelasting

Duur e-learningmodule: 136 minuten
Gemiddelde studiebelasting: 8 klokuren

Online toegang

3 maanden, inclusief toegang tot oefenprogramma.

De inhoud van de training Klantwerving & Behoud verkoopprocessen

In de training Klantwerving & Behoud verkoopprocessen worden de volgende onderwerpen behandeld:

Het belang van de “Ik-BV’, bewustwording huidige en gewenste:

  • Presentatie en uitstraling als relatiebeheerder
  • Kwaliteiten en vaardigheden

Persoonlijke effectiviteit

  • ‘Leiding’ geven aan jezelf
  • Positief denken: denken in kansen en mogelijkheden
  • ‘Durf’ hebben jezelf te versterken

Relatiegerichte commerciële vaardigheden

  • 70% van het resultaat haal je uit non-verbale communicatie
  • Actief telefoneren en gesprekken voeren
  • Inleven in de gevoelens van de ander
  • Inspelen op de non-verbale signalen van de ander
  • Omgaan met emoties van de klant
  • Omgaan met ‘lastige’ gesprekspartners: klanttypologieën
  • ‘Aansluiting’ vinden bij de gesprekspartner

Acquisitie

  • Kwalificeren van potentiële klanten (prospects)
  • Nadenken over doel, doelgroep en benadering
  • Relaties maken en onderhouden

Telefonische acquisitie en verkoop

  • Het maken van een goed (persoonlijk) telefoonscript
  • De voorbereiding van een telefoongesprek
  • Telefonisch een bezoekafspraak verkopen:
    de prospect overtuigen tijd en energie te investeren in een persoonlijk onderhoud
  • Bondig en aantrekkelijk de ‘meerwaarde’ van jouw product of dienst en jouw organisatie presenteren

Het vervolg: de relatie onderhouden

  • Winstgroei door klantentrouw

 


Je krijgt bij deze training ook toegang tot een uitgebreid oefenprogramma.
D.m.v. vragen test je of je de stof voldoende begrijpt en klaar bent voor een eventueel examen.


Examen

Je kunt examen doen bij Examenbureau LSSO. Dit is een onafhankelijk bureau, waardoor je een waardevol maatschappelijk erkend certificaat kunt behalen. Zie www.examenbureaulsso.nl.

Vervolgstudies

Deze training Klantwerving & Behoud verkoopprocessen maakt deel uit van de leerlijnen:

  • Accountmanagement
  • Basis verkoopvaardigheden
  • Beursverkoop en netwerken
  • Marktbenaderingstechnieken
  • Relatiebeheer
  • Telefonische acquisitie
  • Verkoop binnendienst
  • Verkoop buitendienst

Als je ook de overige trainingen van één van deze leerlijnen met goed gevolg afsluit, ontvang je het betreffende salesdiploma. Zie www.examenbureaulsso.nl.