Vorige

Basis verkoopvaardigheden

Verkopen is niet alleen een rationeel proces gebaseerd op inhoudelijke gronden en scherpe technieken. Sfeer en relatie zijn minstens zo belangrijk. Tijdens de leerlijn Basis verkoopvaardigheden gaan we uitgebreid in op beide aspecten.

We behandelen verschillende verkoopmodellen, je leert de behoeftes van de klant te bepalen en het vertrouwen te winnen, je ondervindt hoe om te gaan met bezwaren en hoe je een gesprek succesvol afsluit. Je leert verschillende verkoopgesprekken voeren en waarmee je zo jouw verkooptechnieken kunt aanscherpen.

Doelgroep

De leerlijn Basis verkoopvaardigheden is gericht op iedereen die een goede basis wil leggen voor het voeren van goede en gestructureerde verkoopgesprekken.

De inhoud van de training Basis verkoopvaardigheden

Opzet leerlijn Basis verkoopvaardigheden

Deze leerlijn bestaat de volgende 10 online leermodules, die ook als losse trainingen gevolgd kunnen worden:

  • Opbouw verkoopgesprek »
  • Communiceren via de telefoon »
  • Klantwerving en behoud verkoopprocessen »
  • Verkoop & Communicatie »
  • Vraag- en luistertechnieken »
  • Communicatie & Verkooporganisatie »
  • Overtuigen en bezwaren weerleggen »
  • Presentatietechnieken »
  • Effectief onderhandelen »
  • Afsluiten en de relatiefase »

Resultaat

De algemene resultaten zijn:

  • Je leert hoe je een gedegen verkoopgesprek moet voeren.
  • Je weet hoe je een klantgericht telefoongesprek voert.
  • Je leert hoe jij jouw organisatie, product of dienst via de telefoon kunt ‘presenteren’.
  • Je leert hoe je vraag- en luistertechnieken kunt toepassen.
  • Je kunt op een correcte wijze communiceren zonder je commerciële doelstelling uit het oog te verliezen.
  • Je leert hoe je op een nette wijze bezwaren kunt pareren en de ontvanger kunt overtuigen.
  • Je leert om op een authentieke en persoonlijke wijze te presenteren.
  • Je leert alle facetten van de onderhandelingsfase.
  • Je leert hoe je lastige situaties de baas bent.
  • Je leert hoe je een gesprek positief en met concrete actiepunten kunt afsluiten.

Programma van de leerlijn Basis verkoopvaardigheden

  • Communicatiestijlen
  • Omgaan met verschillende typen klanten
  • Bepalen verkoopstrategie en doelgroep
  • Telefonische vaardigheden
  • Structuur in je telefoongesprek
  • Je valkuilen aan de telefoon
  • Verwachtingen van de klant in relatie tot de telefoonbehandeling
  • Vergroten van de klanttevredenheid
  • Verbale versus non-verbale communicatie
  • Effectieve vraag- en luistertechnieken
  • Klantgerichtheid als attitude
  • Omgaan met weerstand en klachten
  • Verschillende situaties en scenario’s
  • Beïnvloedings- en onderhandelingsvaardigheden
  • Controle houden over een gesprek
  • Afsluitfase en actiepunten definiëren
  • Persoonlijk actieplan

Totale studiebelasting

Duur leerlijn e-learning: 912 minuten (ca. 15 klokuren)
Gemiddelde studiebelasting: ca. 53 klokuren

Online toegang

12 maanden, inclusief toegang tot oefenprogramma’s online leermodules.

Examen

Je kunt examen voor de leerlijn Basis verkoopvaardigheden doen bij Examenbureau LSSO. Dit is een onafhankelijk bureau, waardoor je een waardevol maatschappelijk erkend salesdiploma kunt behalen.

Vervolgstudies

Met het afronden van de leerlijn Basis verkoopvaardigheden heb je ook al een flink deel van andere leerlijnen achter de rug. Je kunt nu relatief snel een volgend diploma behalen. Dat zijn de diploma’s:

  • Accountmanagement
  • Beursverkoop en netwerken
  • Marktbenaderingstechnieken
  • Relatiebeheer
  • Telefonische acquisitie
  • Verkoop binnendienst
  • Verkoop buitendienst

Kijk bij www.examenbureaulsso.nl welke aanvullende trainingen je nog moet volgen om één van de bovenstaande leerlijnen af te sluiten en behaal ook dát waardevolle salesdiploma.