Vorige

Management

In de cursus Management van De Kantooropleider wordt kennisgemaakt met de basisbegrippen binnen het vakgebied van het management. Enerzijds wordt onder management verstaan de personen die de organisatie aansturen, anderzijds gaat het om de vraag waarom een organisatie op een bepaalde manier handelt en functioneert.

Er wordt eerst ingegaan op de factoren die van buiten komen en invloed hebben op de organisatie. Daarna gaan we van het strategisch niveau (waar de beleidsbeslissingen liggen), via het tactisch niveau (het organiseren), naar het operationele deel (het leidinggeven).

Op deze manier zoomen we als het ware steeds dieper de organisatie in. Ook besteden we aandacht aan allerlei processen binnen een organisatie.

Vooropleiding

Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen. Ook is het mogelijk deel te nemen met het LSSO-diploma Office Assistant (Secretaresse), een vergelijkbare opleiding, of voldoende relevante werkervaring.

Diploma / Certificaat

Deze cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen dat via de exameninstantie Examenbureau LSSO wordt afgenomen in één van de examencentra van dit examenbureau. Bij voldoende resultaat geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.

Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.

De inhoud van de training Management

Organisatie en omgeving:

  • wat is management?
  • organisatie, onderneming en bedrijf
  • de omgeving
  • wetgeving en rechtsvormen
  • sectoren
  • bedrijfskolom

Besturen en beslissen:

  • primair proces, bestuursproces (managementproces) en procesbeheersing
  • strategisch, tactisch en operationeel niveau
  • het besluitvormingsproces

Strategisch management:

  • strategie: de hoofddoelstelling en afgeleide doelen
  • nevengeschikte doelstellingen
  • eisen aan de doelen
  • het formuleren van de strategie

Tactisch management: planning

  • wat is planning?
  • planningniveaus en -termijnen
  • planningsmethoden

Tactisch management: organiseren

  • arbeidsverdeling
  • eisen aan het taakontwerp
  • werkstructurering
  • horizontale en verticale taakverdeling
  • delegatie
  • spanwijdte en omspanningsvermogen

Tactisch management: organisatiestelsels

  • organisatiestructuur en organisatieschema’s
  • formele en informele organisatie

Operationeel management:

  • leiderschapsstijlen en managementtechnieken
  • cultuur
  • motivatie
  • conflictmanagement
  • personeelsbeleid
  • einde van een arbeidsovereenkomst

Bedrijfsprocessen:

  • kwaliteitsmanagement, verandermanagement en stressmanagement
  • financiën
  • marketingprocessen en logistieke processen
  • productiemethoden
  • maatschappelijk verantwoord ondernemen