Vorige

Marketing

In elk bedrijf speelt marketing een belangrijke rol. De klant staat centraal en er wordt nagedacht over reclame en sponsoring. De verkoopafdeling plant bezoeken van vertegenwoordigers in en zorgt ervoor dat orders worden uitgevoerd. De directie houdt zich bezig met strategiebepaling.

Tijdens de cursus wordt kennisgemaakt met de basisbegrippen binnen het vakgebied marketing.

De inhoud van de training Marketing

Doel van deze training:
Tijdens de cursus kennisgemaakt met de basisbegrippen binnen het vakgebied marketing.

Inleiding marketing

  • begrip marketing
  • marketingconcepten: productie, product, verkoop, marketing en maatschappelijk
  • marketingmix: product, prijs, plaats, promotie, personeel
  • omgevingsfactoren: intern/extern, micro, meso, macro (destep)
  • marketingfuncties: marketing manager, productmanager, accountmanager

Marketing management

  • planning: lange, middellange en korte termijn
  • ondernemingsplan
  • missie, doelen (formulering: SMART)
  • core bussiness, afgeleide doelen
  • marketingplan
  • algemene strategieën (Porter)
  • groeistrategieën (Ansoff)

Afnemers

  • consumenten en industriële afnemers
  • consumentengedrag
  • besluitvormingsproces consument
  • koopsituaties
  • psychologische factoren (Maslow)
  • sociologische factoren
  • economische factoren: koopkracht
  • industriële afnemers: decision makers en koopgedrag

Marktonderzoek

  • begrip marktonderzoek, onderzoekbureau’s
  • soorten marktonderzoek: desk- en fieldresearch – steekproef

Productbeleid

  • productonderdelen: fysiek, uitgebreid, totaal
  • productindelingen: naar duurzaamheid, gebruiker, koopgedrag en relatie met inkomen
  • assortiment: breed/smal, diep/ondiep, consistentie
  • trading up, trading down en kannibalisatie
  • merken en merkbescherming
  • productlevenscyclus: introductie, groei, volwassenheid, aftakeling
  • productmix: product, merk, kwaliteit, verpakking, service

Prijsbeleid

  • prijsbepalingsmethoden: kostprijs-, concurrentie- en afnemersgeoriënteerd

Distributiebeleid

  • functies distributiekanaal
  • soorten distributiekanalen
  • push en pull strategie
  • (distributie)kanaalconflicten
  • distributie intensiteit: intensief, selectief, exclusief

Communicatie

  • communicatieproces
  • reclame
  • stappenplan en effectmeting
  • soorten reclame en reclamemedia
  • reclameregels
  • persoonlijke verkoop
  • verkoopformules: AIDA en VOCATIO
  • sellogram
  • sales promotions
  • public relations
  • persberichten en ABABA-formule-sponsoring

Diensten

  • dienstenmarketing
  • product / dienst continuüm
  • kenmerken van diensten
  • personeel: back- en front-office – service: pre-sales en after-sales

Direct marketing

  • begrip direct marketing
  • vormen van direct marketing

In het Register Instellingen staan onderwijsinstellingen ingeschreven die voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs.  Blik op werk keurmerk Computer Learning Center  coeltoetscentra WFT Verzekeringen Inkomen Pensioen  MOS certified testing center  Samenwerkende ICT opleiders Nederland  Europees Computer Rijbewijs  Certiport MOS  Lamark flexibel examineren