Vorige

Marketing

Tijdens de cursus Marketing van De Kantooropleider maak je kennis met de basisbegrippen binnen het vakgebied marketing.

In elk bedrijf speelt marketing een belangrijke rol. De klant staat centraal en er wordt nagedacht over reclame en sponsoring. De verkoopafdeling plant bezoeken van vertegenwoordigers in. Ook zorgt deze afdeling ervoor dat orders worden uitgevoerd. De directie houdt zich bezig met strategiebepaling.

Vooropleiding

Als vooropleiding wordt minimaal HAVO aanbevolen. Ook is het mogelijk deel te nemen met het diploma Office Assistant (Secretaresse), een vergelijkbare opleiding, of voldoende relevante werkervaring.

Diploma / Certificaat

Deze cursus kun je afsluiten met een landelijk erkend LSSO-examen. Dat wordt via de exameninstantie Examenbureau LSSO afgenomen in één van de examencentra van dit examenbureau. Wanneer het resultaat voldoende is, geeft dit recht op een landelijk LSSO-erkend certificaat.

Informatie over de examens (examendata en –locaties, examengeld en aanmelding) tref je aan op www.examenbureaulsso.nl.

De inhoud van de training Marketing

Inleiding marketing

  • begrip marketing
  • marketingconcepten: productie, product, verkoop, marketing en maatschappelijk
  • marketingmix: product, prijs, plaats, promotie, personeel
  • omgevingsfactoren: intern/extern, micro, meso, macro (destep)
  • marketingfuncties: marketing manager, productmanager, accountmanager

Marketing management

  • planning: lange, middellange en korte termijn
  • ondernemingsplan
  • missie, doelen (formulering: SMART)
  • core bussiness, afgeleide doelen
  • marketingplan
  • algemene strategieën (Porter)
  • groeistrategieën (Ansoff)

Afnemers

  • consumenten en industriële afnemers
  • consumentengedrag
  • besluitvormingsproces consument
  • koopsituaties
  • psychologische factoren (Maslow)
  • sociologische factoren
  • economische factoren: koopkracht
  • industriële afnemers: decision makers en koopgedrag

Marktonderzoek

  • begrip marktonderzoek, onderzoekbureau’s
  • soorten marktonderzoek: desk- en fieldresearch – steekproef

Productbeleid

  • productonderdelen: fysiek, uitgebreid, totaal
  • productindelingen: naar duurzaamheid, gebruiker, koopgedrag en relatie met inkomen
  • assortiment: breed/smal, diep/ondiep, consistentie
  • trading up, trading down en kannibalisatie
  • merken en merkbescherming
  • productlevenscyclus: introductie, groei, volwassenheid, aftakeling
  • productmix: product, merk, kwaliteit, verpakking, service

Prijsbeleid

  • prijsbepalingsmethoden: kostprijs-, concurrentie- en afnemersgeoriënteerd

Distributiebeleid

  • functies distributiekanaal
  • soorten distributiekanalen
  • push en pull strategie
  • (distributie)kanaalconflicten
  • distributie intensiteit: intensief, selectief, exclusief

Communicatie

  • communicatieproces
  • reclame
  • stappenplan en effectmeting
  • soorten reclame en reclamemedia
  • reclameregels
  • persoonlijke verkoop
  • verkoopformules: AIDA en VOCATIO
  • sellogram
  • sales promotions
  • public relations
  • persberichten en ABABA-formule-sponsoring

Diensten

  • dienstenmarketing
  • product / dienst continuüm
  • kenmerken van diensten
  • personeel: back- en front-office – service: pre-sales en after-sales

Direct marketing

  • begrip direct marketing
  • vormen van direct marketing